Eu şi Cutremurul

me-earthquake-04-03-2017

Daaa, trebuie să recunosc că, deşi am ceva experienţă în relaţia cu cutremurele, nu mai vorbesc de câtă literatură am citit pe tema asta (am chiar şi un “Manual de supravieţuire” acasă), tot îmi stă inima în loc şi mi se zburleşte părul de panică de câte ori mai apare câte unul.

***

Iată istoria trăirilor mele cutremurate marcante:

4 martie 1977, Baia Mare – vârstă aprox. 9 ani, acasă, seară, mâncam mămăliguţă cu lapte. Lingura a început să zăngăne în farfurie. Fără vreun zgâlţâit memorabil. De la TV am aflat ce nenorocire se întâmplase.

Iarnă 1986-1987, Bucureşti – studentă în anul I, seară, taclale cu prietenele, ultimul etaj (4) cămin Occidentului, clădire cu risc seismic (fost spital din timpul războiului, demolat acum câţiva ani, reconstruit cămin studenţesc modern). Zgâlţâitură puternică. Decizie luată? Am zbughit-o pe scări în jos, în timp ce eram conştientă că e o prostie ce fac (mă documentasem deja că scările sunt primele care se dărâmă în caz de cutremur).

Mai 1990, Bucureşti – studentă, pre-sesiune, dormeam. Da, ştiu, era pe la prânz, asta e, atunci încă îmi mai permiteam beauty-naps. 🙂 Garsonieră Piaţa Galaţi, clădire cu risc seismic major, avea nişte grinzi exterioare la cca 2 metri distanţă de peretele blocului. Trezită brutal. Biblioteca de lângă pat se înclinase îngrijorător spre pat, nişte vaze au căzut, făcându-se ţăndări. La fel, grinzile exterioare (din beton), le vedeam pe fereastră. Mi-am dat seama imediat că e „groasă” treaba şi m-am gândit ce naiba să fac: să-mi iau şosete (eram în pijama), musai un pulover (dacă pică blocul şi nu mă găsesc salvatorii, o să-mi fie frig peste noapte). De telefoane mobile nici nu auzise cineva la vremea aia. Singurul lucru cât de cât reconfortant era că locuiam cu o fostă colegă de facultate, care lucra deja şi era la serviciu la momentul cutremurului (te pup, „11”! – porecla ei, având nişte picioare superbe) … şi care ar fi ştiut de mine în caz că se dărâma blocul. Mă gândeam doar la părinţii mei.

A mai fost o replică puternică în noaptea următoare … din nou, şosete, jachetă, chestii de supravieţuire. Noroc că a fost doar sperietura.

***

Anii au trecut, am mai prins nişte cutremure în Bucureşti, majoritatea acasă şi, deşi casa unde locuiesc acum e construită prin 1940 şi a rezistat la cutremurele anterioare, tot intru în mega-panică la fiecare cutremur. Sau alertă de cutremur. 🙂 Ca cea de aseară de pe aplicaţia Biziday (pe care mi-am instalat-o pe mobil în PRIMUL RÂND pentru alertele de cutremur). Deşi toate semnalele duceau către o hacker-eală a aplicaţiei: 10 pe scara Richter (care se termină la max 9), apoi, 10 km adâncime (!!!), tot i-am scos urgent afară pe băieţii mei (care au ieşit doar de gura mea, nefiind convinşi că urmează ceva nasol). Iar eu, evident, căutam tot pulovere groase, cizme, jachete, pături, apă … şi telefonul care, de-al naibii, era aproape descărcat. 🙂

Mă bucur că a fost doar o alarmă falsă, dincolo de problemele de securitate informatică a aplicaţiei Biziday (pe care nu intenţionez s-o dezinstalez de pe mobil), sigur se vor remedia aceste probleme, vorba aia, şi site-ul NASA a fost hacker-it.

Dar mi-am dat seama cât de nepregătită sunt (încă) pentru cazurile de calamităţi naturale. Privind în urmă, aş face o altă prioritizare acum: fluier în loc de telefon mobil – nu râdeţi, fluierul nu se descarcă şi poate da indicaţii despre localizarea ta doar dintr-o suflare, la propriu. Plus o lanternă, nişte batoane energizante din cereale şi fructe uscate. De apă am mai zis.

Ca metodă de auto-protecţie, cred (şi sper) că aş aplica metoda recomandată de şcolile de pilotaj auto, de a-mi proteja capul cu mâinile, metodă recomandată în caz de răsturnare a maşinii (ca să nu-ţi rupi gâtul).

Ufff, de fapt ce voiam să spun, ca o concluzie: oameni buni, bucuraţi-vă de viaţă şi de oamenii care vă înconjoară! În faţa unei catastrofe, orice altă problemă existenţială e o glumă!

be-happy-free-wallpaper.jpg

Lasă un răspuns

