Gipsy Style – poveste adevarata

dancers-1054002_1280 (gipsy, pixabay, 08.04.2016)

Nu cred ca as fi scris azi acest articol, dar mi-am amintit de o intamplare hazlie legata de tigani. Si, pentru ca azi e Ziua Internationala a Tiganilor, m-am gandit ca n-ar strica sa detensionez putin conflictul intre tigani si anti-tigani. Cel putin pentru moment. 🙂

Pana sa se pensioneze, tatal meu a fost seful serviciului social de la Primaria Baia Mare. Cumsecade fiind, ajuta pe toata lumea care calca pragul primariei pentru ajutoare sociale. In sensul dosarului intocmit, cu recomandare favorabila.

Dupa mai multi ani, fiind la cumparaturi in piata, tata a constatat ca ii lipseste portofelul. Care nu era nici acasa. Si-a dat seama ca cineva i-l furase. Din pacate, sansele de a-l recupera erau minime.

Intr-o zi, cineva a sunat la usa parintilor mei. Era un tigan, care i-a facut tatalui meu surpriza vietii lui: i-a inmanat portofelul. Cu toti banii si actele.

Ce credeti ca se intamplase? Tiganul hot, odata ajuns acasa (la el), i-a povestit pirandei lui de ciordeala facuta. Cand s-a uitat piranda in portofel si a vazut buletinul tatalui meu, l-a luat pe tigan la rost:

“Cum ai putut sa-i furi tocmai lui portofelul? Nu stii ca omul asta ne da ajutoarele sociale? Te duci urgent si-i duci portofelul inapoi.”

***

M-am intersectat si eu, de-a lungul timpului, cu tigani. Cu majoritatea am avut experiente pozitive.

In copilarie am avut o prietena buna tiganca (era vecina cu bunica mea); apoi am avut cativa colegi tigani (scoala, facultate, serviciu) si chiar vecini tigani. Relatiile au fost foarte civilizate.

Nu mai spun ce incantata de atmosfera tiganeasca din zona Buzesti am fost cand am venit la facultate in Bucuresti, iar caminul nostru era foarte aproape de aceasta zona (acum, renovata aproape complet). Am prins cateva nunti tiganesti “de strada” absolut fascinante. Cu taraf tiganesc si muzica ce imi amintea de muzica filmului “Satra”.

Totusi, n-am sa accept niciodata cersetoria si hotia, a tiganilor sau oricarei alte nationalitati. Pana la urma, ce e mai rau: sa-ti fure un tigan 100 lei sau un parlamentar cateva milioane de EUR? Diferenta intre ei e stilul manierat si cuvintele convingatoare (ca sa nu zic “manipulatoare”).

***

Nu e momentul sa intru in analize pro- / contra- tiganilor (o fac cei calificati in acest sens), dar sunt ferm convinsa ca, prin niste programe sanatoase de educare si integrare a tiganilor in comunitate, am avea mai multe exemple ca cel din povestea mea. Cuvantul-cheie e RESPECT. Pentru omenia de care a dat dovada, respectand toate categoriile sociale, tata a fost rasplatit, la randul lui, cu respect. Ar trebui sa ne gandim mai des la cuvantul asta. Cu totii.

Foto

Lasă un răspuns

